Wzywanie pogotowia ratunkowego:

 

 

 


Numery telefonu pod które należy zadzwonić :

  • 999
  • 112 - Jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej.

Dane które należy podać dyspozytorowi:

1. dokładny adres z nazwą miejscowości
2. co się stało
3. ilość osób poszkodowanych
4. stan poszkodowanego
5. nazwisko i telefon

  • dokładne miejsce zdarzenia - należy podać dokładny adres wraz z miejscowością, punkty orientacyjne. Jest to bardzo ważne byśmy od tego zaczęli zgłoszenie ponieważ w każdej chwil może nam wylądować się bateria w telefonie komórkowym lub może braknąć prądu jeśli dzwonić będziemy z telefonu domowego lub inne przyczyny mogą przerwać nam rozmowę z dyspozytorem. Także dlatego powinnyśmy zacząć zgłoszenie od adresu, gdyż ludzie często dzwoniąc po pomoc podają wszystkie dane oprócz adresy i dyspozytor musi oddzwonić do nich i  uciekają w tym czasie cenne minuty.
  • powód wezwania – w drugiej kolejności powinnyśmy 2podać co się stało, rodzaj zdarzenia, zachorowania, liczba poszkodowanych. Podanie liczy poszkodowanych jest bardzo ważne, gdyż od tej informacji zależy ile karetek zostanie wezwanych na miejsce zdarzenia i w jakim czasie wszystkim poszkodowanym zostanie udzielona pomoc. Od rzetelnie podanej przyczyny wezwania zależeć będzie jaka karetka z jakim sprzętem i personelem zostanie wysłana do pacjenta.
  • kto potrzebuje pomocy-  należy podać imię i nazwisko, wiek. Ta informacja może być potrzebna w przypadku gdy wysłany zespół medyczny będzie miał problem z odnalezieniem adresu, w tedy zawsze może zapytać się przechodnia czy wie gdzie mieszka osoba która potrzebuje pomocy.
  • kto wzywa ZRM – należy podać  swoje imię, nazwisko, numer telefonu. Odmowa podania tych danych dyspozytor ma prawo odczytać jako głupi żart i nie wysłać zespołu medycznego.

Bardzo ważne informacje:

  • Pamiętaj by zawsze dokładnie odpowiadać na pytania dyspozytora i przekazywać prawdę.
  •  Pamiętaj nigdy nie odkładaj pierwszy słuchawki. Dyspozytor może mieć do ciebie jakie pytania. W razie konieczności będzie ci mówił co masz zrobić by pomóc poszkodowanemu do czasu dotarcia załogi pogotowia.
  • Wezwanie przyjęte do realizacji ma zostać potwierdzone przez dyspozytora słowami: "wezwanie przyjęte".
  • Nigdy nie podnoś głosu, nie krzycz, nie poganiaj dyspozytora te czynności naprawdę nie przyspiesza jego pracy .
  • Pamiętaj że pogotowi nie jest taksówką i należy dzwonić po pomoc jedynie w uzasadnionych przypadkach.
  • Pamiętaj zadaniem pogotowia jest ratowanie życia, a nie leczenie.

Przykładowe Wskazania do wezwania pogotowia ratunkowego:

  • Zaburzenia świadomości lub jej utrata
  • Nagły, ostry ból w klatce piersiowej. Zaburzenia rytmu serca
  • Nasilona duszność
  • Nagły ostry ból brzucha niejasnego pochodzenia
  • Uporczywe wymioty, zwłaszcza z domieszką krwi
  • Masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego, dróg rodnych
  • Gwałtownie postępujący poród
  •  Drgawki. Porażenie prądem, podtopienie lub utonięcie
  • Ostre i nasilone reakcje uczuleniowe .Zatrucia lekami, środkami chemicznymi czy gazami
  • Rozległe oparzenia, Udar cieplny lub wręcz przeciwnie wyziębienie organizmu
  • Upadek z dużej wysokości
  • Urazy kończyny dolnej, uniemożliwiające samodzielne poruszanie się
  • Agresja spowodowana chorobą psychiczną

Polecam stonkę internetową poświęconą edukacji dzieci o numerze 112 J
http://ec.europa.eu/information_society/activities/112/kids/home/index_pl.htm

 

autor : ratowniczka

 

Portal skierowany do osób zawodowo związanych z medycyną ratunkową oraz osób będących entuzjastami tej dziedziny medycyny. Treści umieszczone na stronie nie stanowią fachowych porad ani nie zastępują podręczników naukowych.
free website templates